Discipliner

Guide til rally

Hvad er rally?

Rally drejer sig primært om at køre så hurtigt som muligt, som hovedregel på et stykke offentlig vej, som under rallyet er afspærret for al anden trafik. De veje som anvendes til et rally er typisk mindre biveje med variende underlag. Endvidere anvendes der til de meget publikumsvenlige prøver et større område typisk i et industrikvarter. Kort fortalt består et rally ofte af 15-20 sådanne afspærrede hastighedsprøver og det hold, som hurtigst kan gennemkøre prøverne er vinder.

Et rallyhold er ikke kun køreren og hans bil. De to er naturligvis en væsentlig faktor, men for at køre hurtigt på hastighedsprøverne er køreren helt afhængig af sin observatør. Inden rallyet har de to lov til at køre hastighedsprøverne igennem – indenfor færdselslovens fartgrænser, naturligvis – for at notere sig vejens forløb. Under selve rallyet læser observatøren disse noter op for køreren og kan advare ham mod blinde sving, bakketoppe og andre skjulte farer. Køreren må derfor stole 100% på sin 2.kører – en fejl under notelæsningen betyder i heldigste fald en langsommere tid, i værste fald en bulet bil!

Køreren må også stole på sine servicefolk. Mellem prøverne gennemgår de bilen og reparerer den om nødvendigt. Ofte under stort tidspres, men alligevel må de ikke begå en eneste fejl, da bilen på næste prøve igen vil blive presset til det yderste. Mange gange er det serviceholdets dygtighed, som sætter køreren i stand til at fuldføre og måske vinde et rally.

 

Hvordan kommer jeg i gang?

Vi skal alle starte et sted, og hvis det er rallysporten, så starter det med klubrally. Når du har gennemført mindst 6 klubrally og et notekursus, kan du indløse licens til rally og så kan det gå stærkt.

 

Hvad er så klubrally?

Klubrally køres typisk på mindre industriarealer, hvor kegler sættes op som forhindringer. Et klubrally går ud på at gennemkøre en given hastighedsprøve på kortest mulig tid.

Klubrally køres med to mand i vognen og hastigheds-prøven er tilrettelagt således, at der er et rimeligt samspil mellem førerens kørefærdigheder og 2. kørerens evne til at dirigere holdet den rigtige vej rundt – men tag ikke fejl – det går forrygende stærkt.

Når du har fået din første klubrallylicens, så er der rig lejlighed til at køre løb overalt i landet. Et arrangement består typisk af 8-12 prøver.

 

Det starter med Klubrallykursus

Inden du kan få lov til at køre åbne løb, skal du igennem et klubrallykursus, som består af instruktion og prøvekørsel under kyndig vejledning. De fleste klubber, der arrangerer Klubrally, afholder også kurser. Aarhus Automobil Sport afholder 5-6 kurser om året. Her er der hjælp at hente fra rutinerede kørere, som gerne vil lære fra sig.

 

Er det ikke dyrt og kræves der særligt sikkerhedsudstyr?

Man kan deltage i en hvilken som helst almindelig bil. Det viser sig dog ofte at deltagerne har trang til at lave forbedringer. De “frivillige” omkostninger overstiger langt hvad det krævede udstyr koster.

Hvor dyrt det skal være, afhænger helt af dine egene ambitioner. Du kan deltage i en klasse for standard biler på klassede dæk – dvs. at alle køre på samme dækmærke – så har du godt styr på omkostningerne.

Der stilles kun krav om at deltagerne skal bære en godkendt styrthjelm. Bilen skal desuden som minimum udrustes med en nødhjælpspakke, 2 kg ildslukker samt almindelige sikkerhedsseler og en advarselstrekant.

Der stilles ikke krav om bur eller styrtbøjle.